بیانیه جامعه بهداشتی به مناسبت افتتاح هزاران پایگاه سلامت در کشور

سلامت نیوز:جامعه بهداشتی کشور در پی افتتاح 2875 واحد بهداشتی در سراسر کشور نامه ای به حسن هاشمی وزیر بهداشت  نوشت که در زیر میخوانید :

بسمه تعالی
وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر هاشمی

با عنایت به جدیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تحقق پوشش عادلانه خدمات بهداشتی در سراسر کشور،امروز همزمان با شروع دهه فجر انقلاب اسلامی شاهد افتتاح  2875پایگاه جامع سلامت در چندین استان کشور بودیم.

این امر مهم از محدود طرح های مبتی بر بهداشت  بود که در دولت تدبیر و امید و در ایام سکان داری حضرتعالی در مقام عالی وزارتخانه بهداشت رقم خورد.

بی شک جامعه بهداشت کشور از بهورزان خدوم گرفته تا کارشناسان بهداشت عمومی،بهداشت روان، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جدیت آن وزارتخانه برای تحقق اهداف بهداشتی همگام و هم زبان با مردم کمال سپاسگزاری و تشکر را دارند.

زیرا عدالت در امر دسترسی تمام مردم به خدمات بهداشتی آن هم با اولویت حاشیه شهرهای کشور جز باتکیه بر نیروی انسانی کاربلد و متخصص بهداشتی در پایگاهها و مراکز جامع سلامت محقق نمی شد.

حال اینکه وزارت محترم بهداشت بعد از سال ها به این نتیجه رسید که سلامت مردم  تنها با اعتماد به پرسنل بهداشتی متخصص ارتقا پیدا میکند. با این حال جامعه بهداشتی کشور ضمن حمایت قاطعانه از اینچنین طرح های پیشگیرانه محور، موارد زیر را به سمع و نظر حضرتعالی می رسانند:

۱-جناب آقای دکتر هاشمی،جذب 9 هزار کارشناس مراقب سلامت در فاز کنونی اجرای طرح تحول سلامت از بین فارغ التحصیلان بهداشت خانواده و مامایی گامی مثبت در جهت تخصصی اقدام کردن برای ارایه خدمات بهداشتی بود اما حضرتعالی در تمام صحبت های خود در جمع رسانه ها و همچنین سخنرانی آیین افتتاح پایگاههای جامع سلامت در استان البرز ، با  اینکه تک تک رشته های جذب شده در این طرح را عنوان کردید ولی از عنوان کردن رشته های مامایی و بهداشت عمومی در بین ارایه دهندگان خدمات سلامت دریغ نمودید .از طرفی معدود اشاره ای نیز به ارایه خدمات بهداشت محیط و حرفه ای نیز نشد.

جامعه بهداشتی همچون همیشه در اوج گمنامی لحظه ای از خدمت صادقانه دریغ ننموده اند ولی گاها عدم اشاره به جایگاههای دقیق رشته های بهداشتی، بی توجهی به این صنوف حوزه سلامت می باشد.

از طرفی مردم نیز با شنیدن عنوان این جایگاههای صنفی ارایه دهندگان خدمات سلامت را شناخته و از دریافت ارایه خدمات بهداشتی استقبال بیشتری میکنند.
لذا مستدعی است نام کارشناسان بهداشت را در بین نام بردن های مکرر حضرتعالی از پزشکان و پرستاران فراموش نکنید تا بهانه ای باشد برای ارزش نهادن به جایگاه رشته های بهداشتی کشور.

۲-وزیر محترم بهداشت!افتتاح و ایجاد مراکز و پایگاههای جامع سلامت،از نگاه متخصصین بهداشت کشور، قابل تحسین ترین اقدام برای افزایش دسترسی مردم به ارایه خدمات بهداشتی بود اما هنوز در حوزه سلامت محیط و کار هنوز هیچ گام جدی برداشته نشده است.
بنا بر خبرهای منتشر شده،اجرای طرح تحول سلامت در دو حوزه بهداشت محیط و کار در دستور کار این وزارتخانه می باشد.
انتظار می رود بدون از بین رفتن زمان،هرچه سریعتر تشدید نظارت های بهداشتی در دوحوزه اصناف و صنعت را کلید زده و با استفاده از پتانسیل علمی قوی فارغ التحصیلان بهداشتی،پازل ارایه خدمات بهداشتی در طرح تحول سلامت را کامل کنید.

۳-جناب آقای دکتر هاشمی!همانطور که مستحضر هستید ارایه خدمات بهداشتی،مهمتر از بعد کمی،نیاز به ارایه خدمات کیفی دارد و کیفیت خدمات بهداشتی با حجم اجرای برنامه های محوله از سوی وزارت کشور مرتبط است.حال کارشناسان مراقب سلامت در پایگاههای سلامت انتظار دارند،ضمن بازنگری در حجم خدمات و جمعیت واگذاری به هر مراقب سلامت،با افزایش جذب نیروی بهداشتی در پایگاههای سلامت نسبت به هم اکنون، از حجم بالای برنامه ها و وظایف کاسته تا کیفیت ارایه خدمات در سایه حجم مناسب وظایف و امورات محوله به مراقبین سلامت افزایش یابد.

۴-مقام محترم عالی وزارت بهداشت !
تحقق خلاقیت و ذوق کاری در سایه ی فراهم نمودن امنیت شغلی برای کارشناسان بهداشتی شاغل در طرح تحول سلامت مسجل می شود.حال اینکه تمام نیروهای بکارگرفته شده از طریق بخش خصوصی و بصورت شرکتی جذب شده اند.

انتظار می رود وزارت محترم بهداشت برای تحقق حمایت همه جانبه،ضمن نظارت جدی به فعالیت بخش خصوصی در برخورد با مراقبین سلامت، به برخی تهدید های اخراج و کسر حقوق و... بخش خصوصی به نیروی بهداشتی، تفاوت دریافتی در اقصی نقاط شهرهای کشور و ابهام در پرداحتی ها و گاها آمارسازی ها خاتمه دهند و چتر حمایتی خود را بر سر کارشناسان بهداشتی بگسترانند تا در شرایط امن شغلی به ارایه خدمات بهداشتی مشغول شوند.

۵-اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت اقدامی انقلابی برای بهبود واقعی در وضعیت سلامت مردم بود که منعکس کردن این جدیت و تلاش ها توسط رسانه های کشور بویژه رسانه ملی برای افزایش آگاهی مردم از نحوه خدمت رسانی بهداشتی به مردم کشورمان بسیار مهم است.

انتظار می رود با استقبال وزارت محترم بهداشت,در قالب برنامه هایی،نحوه ی ارایه خدمات بهداشتی چه توسط مراقبین سلامت و چه کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای کاملا بازتاب رسانه ای داده شود تا با کمک قلم و قاب دوربین نافذ رسانه ها مردم ،ارایه خدمات بهداشتی را باجزییات شاهد باشند و در پرتوی آن استقبال از دریافت خدمات بهداشتی افزایش یابد.

۶-جناب آقای دکتر هاشمی!در زمینه سلامت مردان کشور و همچنین مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر،باتوجه به آمار بالای بیماری های غیر واگیر و همچنین اپیدمی های بیماری های واگیردار کشور،در بسیاری از استان های کشور هنوز گام جدی برداشته نشده است.اجرای برنامه های مرتبط با سلامت مردان ایران(سما)و مبارزه با بیماری ها در صورت جذب نیروی انسانی بهداشت عمومی مرد -که متخصص این موارد می باشند-اجرایی می شود؛ حال اینکه این امر در بسیاری از شهرهای کشور باتوجه به جمعیت بالای فارغ التحصیلان بهداشت عمومی مرد آماده به کار،هنوز عملیاتی نشده است و ارایه این خدمات توسط مراقبین سلامت خانم با وجود حجم بالای کار هر نیروی بکارگرفته شده بهداشتی مثمر ثمر واقع نمیشود.

انتظار می رود،در زمینه سلامت مردان و همچنین مبارزه با بیماری ها با استفاده از پشتوانه ی فارغ التحصیلان بهداشتی مرد،گام های جدی برداشته شود.

متخصصین بهداشت کشور ضمن حمایت همه جانبه از جدیت و عملکرد مثبت وزارت بهداشت در افزایش برنامه های پیشگیرانه محور، ضمن خسته نباشید خدمت تمامی زحمت کشان وزارت محترم بهداشت و همچنین تمام ارایه دهندگان خدمات بهداشتی در اقصی نقاط کشور، ویرایش زیرساخت های لازم برای اجرای هرچه بهتر و کیفی تر طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت را خواستارند.

جامعه متخصصین بهداشت کشور بعنوان گمنام ترین ارایه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی کشور همچون گذشته، دست های سیاست گذاران بهداشتی کشور را به گرمی می فشارند و همزمان با ایام الله دهه فجر، اجرای طرح عظیم و مثبت تحول نظام سلامت را به تمام مردم کشور عزیزمان و همچنین وزیر محترم بهداشت و دیگر دست اندرکاران خدوم بخش سلامت کشور  تبریک می گویند.

از طرف جمعی از جامعه بهداشتی جمهوری اسلامی ایران از استانهای
-خراسان رضوی
-خراسان جنوبی
-تهران
-آذربایجان غربی
-آذربایجان شرقی
-اردبیل
-کرمانشاه
-یزد
-اصفهان
-گیلان
-گلستان
-مازندران
-خراسان شمالی
-هرمزگان
-خوزستان
-سمنان
-مرکزی
-البرز
-قزوین
۹۴/۱۱/۱۱


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خراسانی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    با سلام.من به عنوان عضوی کوچک از خانواده ی بزرگ بهداشت ،واقعا خوشحالم که این متن در این سایت معتبر چاپ شده و امیدوارم که مسئولین در جهت تحقق آرمانهای بهداشتی جامعه بکوشند.ضمن احترامی که برای جناب آقای هاشمی قائل هستم،معتقدم تا زمانی که وزارت بهداشت به صورت جداگانه و با هدایت گروه بهداشتی نباشد،وضعیت بهداشت جامعه سر و سامان نخواهد گرفت.